Image

Odśnieżanie dróg w gminie

Aby usunąć śnieg, posypać kilka kilometrów dróg czy chodników, potrzeba ok. 2–3 godzin pracy. Drogi gminne odśnieżane są zazwyczaj jednocześnie przez 3–4 pługosolarki, przy odśnieżaniu chodników dróg gminnych, peronów przystankowych, parkingów i placów pracuje 10 pracowników spółki Mokre Łąki.

Osoby odpowiedzialne za zimowe utrzymanie dróg stale obserwują prognozy pogodowe i kontrolują warunki drogowe w terenie, również nocą. Jeśli opad (jak 3 stycznia) wystąpił w godzinach 6:00–7:00, to pierwsze działanie mogły nastąpić dopiero po godzinie 6:00. I tak też się stało.

Sieć dróg gminnych podzielona jest na trzy kategorie decydujące o kolejności utrzymania. Wykonawca musi rozpocząć prace związane z odśnieżaniem i zadbaniem, aby drogi nie były śliskie, w momencie pogorszenia się warunków atmosferycznych (tj. opady śniegu, wystąpienie śliskości na jezdni itp.) w następujących terminach:

  1. dla dróg w 1. kolejności utrzymania – nie później niż w ciągu 1 godziny od wystąpienia ww. okoliczności,
  2. dla dróg w 2. kolejności utrzymania – nie później niż w ciągu 1,5 godziny od wystąpienia ww. okoliczności,
  3. dla dróg w 3. kolejności utrzymania – nie później niż w ciągu 2 godzin po wystąpieniu ww. okoliczności,

lecz nie wcześniej niż po ustabilizowaniu się opadu. Jeśli opad jest długotrwały, decyzję o podjęciu działań podejmuje odpowiedzialny pracownik gminy.

Bezpieczeństwo i zdrowie mieszkańców jest rzeczą pierwszorzędną, dlatego bezpośrednio po zaistnieniu warunków stwarzających zagrożenie uruchamiane są służby odpowiedzialne za swoje zadania na podstawie podpisanych umów.

Przypominamy, że na terenie naszej gminy jest kilku zarządców dróg odpowiedzialnych za poszczególne odcinki:

URZĄD GMINY IZABELIN 722 89 63, 22 722 89 48

• Drogi gminne i wewnętrzne – jezdnie: wykonawca – ZAKŁAD ZIELENI Sp. z o.o. według określonych kategorii dróg.

• Przystanki autobusowe, chodniki wzdłuż dróg gminnych, parkingi przy drogach gminnych: wykonawca – Wydział Komunalny Gminnego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Izabelin „Mokre Łąki” Sp. z o.o.

MAZOWIECKI ZARZĄD DRÓG WOJEWÓDZKICH OBWÓD PRUSZKÓW 22 755 59 46

• Droga wojewódzka nr 898, ul. gen. Wł. Sikorskiego na całej długości.

• Droga wojewódzka nr 898, ul. 3 Maja od ul. gen. Wł. Sikorskiego do ul. Estrady.

ZARZĄD DRÓG POWIATOWYCH 22 722 13 80, 505 106 867

• Droga powiatowa nr 4126W + chodnik, ul. ks. A. Fedorowicza na całej długości.

• Droga powiatowa nr 4128W + chodnik, ul. H. Sienkiewicza na całej długości.

• Droga powiatowa nr 4130W + chodnik, ul. 3 Maja od pętli autobusowej w Truskawiu (ul. C. Skibińskiego) do ul. gen. Wł. Sikorskiego w Mościskach.

• Droga powiatowa nr 4139W + chodnik, ul. Sierakowska na całej długości.

Gmina jest w stałym kontakcie z zarządcami dróg, ale Państwo jako mieszkańcy również mogą kontaktować się z nimi bezpośrednio, bo to zwyczajnie skróci czas interwencji.

Często zdarzają się telefony, gdy wymagają Państwo od nas interwencji w terenie np. poprzez wysłanie służb gminnych np. na drogi powiatowe. Mimo szczerych chęci i świadomości zagrożeń nie możemy tego zrobić, bo takie działanie jest po prostu niezgodne z prawem.

Prosimy o zrozumienie i wstrzymanie się na 2–3 godziny z telefonami interwencyjnymi czy komentarzami. Jest to czas, w którym realizowane są działania. Robimy wszystko, aby nasi mieszkańcy czuli się bezpiecznie. Pogoda jest jednak zjawiskiem nieobliczalnym i nie zawsze możemy natychmiast przywrócić właściwy stan dróg.

Jednorazowe odśnieżenie i uszorstnienie dróg I kategorii (39 km) to dla gminy wydatek rzędu 30 tys. zł. Wszystkie drogi gminne to już koszt 58 tys. zł.

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020l Działanie 2.1 E-usługi, Poddziałanie 2.1.2 E-usługi dla Mazowsza w ramach ZIT.